Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 5

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 82
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Nawigacja
Artykuły » Kolej » Śladem kolei w Karkonoszach
Śladem kolei w Karkonoszach
W tym roku majówkę spędziłem, wraz z małżonką w Karkonoszach, konkretnie w Karpaczu. Nie chcąc by wyjazd ograniczył się jedynie do zwiedzania knajp, przepraszam, zabytków i chodzenia po górach, postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu, jak obecnie wygląda dawna Śląska Kolej Górska, a raczej jej pozostałości. Chcąc profesjonalnie podejść do tematu, przed wyjazdem przestudiowałem nieco mapy i historię tych terenów. Kolej do Jeleniej Góry dotarła w drugiej połowie IXX w. Decyzja o budowie Śląskiej Kolei Górskiej zapadła w roku 1862. Jej przebieg połączył takie miasta, jak Zgorzelec, Węgliniec, Lubań, Jelenia Góra, Wałbrzych czy Kłodzko. Uroczyste otwarcie odcinka Lubań – Jelenia Góra odbyło się 20 sierpnia 1866, zaś dworzec jeleniogórski i jego najbliższe otoczenie (min. magazyn towarowy i parowozownia) zostało wybudowane rok wcześniej. Odcinek Jelenia Góra - Wałbrzych został oddany rok po odcinku lubańskim. Na początku XX w. nastąpiła rozbudowa jeleniogórskiego dworca. Głównym powodem pojawienia się kolei w tamtym regionie było coraz większe zainteresowanie turystów Karkonoszami. W maju 1882 r. dotarła na Przełęcz Kowarską (dworzec w Kowarach był początkowo dworcem czołowym), zaś w Karpaczu pojawiła się w 1895 roku, kiedy to przedłużono odcinek Mysłakowice – Miłków. Była to prywatna linia kolejowa, zwana Kolejką Karkonoską, której pojawienie się wpłynęło wydatnie na rozwój miasta i okolicy. Dekadę później Kowary zyskały połączenie z Kamienną Górą. Wymagało to dość znacznych nakładów ze względu na trudny teren. Szlak był wyjątkowo kręty, musiano wybudować szereg wiaduktów, podjazdów, a także przebić tunel o długości ponad kilometra pod Przełęczą Kowarską. Niektóre łuki mają promień zaledwie 200m, największe nachylenie linii to 27,2 prom. Elektryfikacja Śląskiej Kolei Górskiej i jej odgałęzień nastąpiła dość wcześnie, bo w latach 1914 – 1939 (niemiecki system zasilania 15kV 16,7 Hz). Wkrótce po zakończeniu drugiej wojny światowej wznowiono kursowanie pociągów elektrycznych, jednak wskutek zawartego porozumienia z ZSRR, tabor elektryczny, elementy trakcji elektrycznej i urządzeń przesyłowo – zasilających zostały zdemontowane i przekazane na wschód. Pomimo że ruch, prowadzony tym razem parowozami został przywrócony, to okoliczne linie powoli podupadały. O tym co z nich zostało, chciałem przekonać się naocznie. Niestety napięty plan wycieczki uniemożliwił dokładniejszą penetrację okolicy, w związku z czym ograniczyłem się do fragmentów trzech linii: nr 311 –Jelenia Góra – Harrachow, oraz nr 308 –Kamienna Góra – Jelenia Góra, z odgałęzieniem nr 340 –Mysłakowice – Karpacz.
Linia nr 311 – Jelenia Góra – Harrachov wybudowana została w czterech etapach. W 1891 oddano odcinek Jelenia Góra – Jelenia Góra Cieplice, a następnie Jelenia Góra Cieplice –Piechowice, natomiast w roku 1902 linia została rozbudowana o dwa następne odcinki: Piechowice – Szklarska Poręba Górna, przedłużony w tym samym roku do Harrachov. W 1923 roku nastąpiła elektryfikacja całej linii (zasilanie 15kV 16 2/3 Hz), jednak sieć trakcyjna wraz z wyposażeniem została zdemontowana w 1945 roku i wywieziona do ZSRR. Odcinek Czerwony Potok – Harrachov został zamknięty dla ruchu towarowego jeszcze przed rokiem 1960, zaś w ciągu dwóch nastepnych lat zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna – Szklarska Poręba Huta dla ruchu towarowego i wkrótce dla pasażerskiego. W 1987 powtórnie zelektryfikowano cały czynny odcinek linii od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej i czynny jest on do dziś. Jak widać na zdjęciach, wiele obiektów na linii jest w nienajgorszym, a nawet niezłym stanie, no, może pomijając wszechobecne graffiti.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Szynobus SA134-007
do Zielonej Góry
-Jelenia Góra
Kuszetka
-Jelenia Góra
Parada stonek
-Jelenia Góra
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Nietypowy rozjazd
-już nie używany
-Jelenia Góra
EP07-1038
-Jelenia Góra
Perony i budynek stacji
-Jelenia Góra
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Budynek stacji
-Jelenia Góra Cieplice
Nastawnia
-Jelenia Góra Cieplice
Widok ogólny
na zabudowania dworcowe
-Jelenia Góra Cieplice
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Budynek stacji
-Jelenia Góra Sobieszów
Perony
-widok w kierunku Jeleniej G.
-Jelenia Góra Sobieszów
Widok ogólny
na zabudowania dworcowe
-Jelenia Góra Sobieszów
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Widok ogólny stacji
w kierunku Harrachov
-Szklarska Poręba Górna
Skład pospieszny
czeka na odjazd do Warszawy
-Szklarska Poręba Górna
EP07-1006
nietypowa modernizacja "siódemki"
-Szklarska Poręba Górna
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Wagon sypialny
-Szklarska Poręba Górna
Podbijarka do torów
-Szklarska Poręba Górna
Dźwig kolejowy
-Szklarska Poręba Górna
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Budynek stacji
-Szklarska Poręba Średnia
Peron -widok
w kierunku Jeleniej Góry
-Szklarska Poręba Średnia
Kamienny przepust
-Szklarska Poręba Średnia

Mniej szczęścia miała linia nr 308 Kamienna Góra – Jelenia Góra. W 1882 oddano odcinek Kowary - Jelenia Góra, a w 1905 r. Kowary - Kamienna Góra. W 1932 dokonano elektryfikacji, zlikwidowanej w 1945 r. W roku 1986 odcinek Kamienna Góra – Mysłakowice zamknięto dla ruchu pasażerskiego, fragment zaś z Kamiennej Góry do Kowar stał się nieprzejezdny (pomiędzy Pisarzowicami i Ogorzelcem zlikwidowano torowisko –jak można się dowiedzieć ze źródeł, rolnicy zaorali tory, sic!). W 2000r. odcinek Mysłakowice – Jelenia Góra zamknięto dla ruchu pasażerskiego, zaś w 2007 dla towarowego. Odcinek Ogorzelec – Mysłakowice zamknięto dla ruchu towarowego przed rokiem 2005, zaś Kowary – Kostrzyca był w tym czasie już nieprzejezdny. Jak widać na zdjęciach, obecny stan infrastruktury robi przygnębiające wrażenie. Opuszczone i zdewastowane stacje, zarośnięte perony, połamane semafory. Straszą puste oczodoły powybijanych szyb i graffiti na murach. Tu i ówdzie walają się butelki pozostawione przez lokalsów. Żałuję, że nie udało mi się odwiedzić wszystkich stacji i udokumentować ich póki jeszcze istnieją po nich ślady. Nie udało mi się także dotrzeć do tunelu przebitego przez Przełęcz Kowarską, pomiędzy Kowarami i Ogorzelcem. Tutaj zawinił deszcz i moje lenistwo.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Pozostałości po budynku dworca
-Kowary
Widok ogólny stacji
-Kowary
Połamane semafoty wyjazdowe
w kierunku Mysłakowic
-Kowary
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Stan dzisiejszy
budynku stacji
-Mysłakowice
Pozostałości po wiacie
nad tunelem dla podróżnych
-Mysłakowice
Głowica wyjazdowa
w kierunku Kowar i Karpacza
-Mysłakowice
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Budynek dworca
tu nadal coś jeździ
-Kamienna Góra
Perony -widok
w Kierunku Kowar
-Kamienna Góra
Widok ogólny
w kierunku Wałbrzycha
-Kamienna Góra

Nie mniej okrutnie, jak z linią kowarską, los obszedł się z odgałęzieniem Mysłakowice – Karpacz, czyli linią nr 340. Oddano ją do użytku w roku 1895, zelektryfikowano w 1934, trakcję elektryczną zlikwidowano, podobnie jak na pozostałych liniach, w roku 1945 r. (wywóz infrastruktury i wyposażenia do zaprzyjaźnionego ZSRR). Ruch pasażerski zawieszono w roku 2000, zaś w ciągu niespełna czterech lat linia była nieprzejezdna (min. rozkradziono część torowiska). Obecnie dworzec w Karpaczu jest w stanie kompletnej ruiny, zaś na jego terenie trwa budowa. Niestety tablica informacyjna jest umieszczona daleko od ulicy i w dodatku nieczytelna, tak więc nie udało mi się ustalić, jaka inwestycja jest tam obecnie prowadzona i jaki los przeznaczony jest budynkowi dworca.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Resztki po budynku dworca
-Karpacz
Widok ogólny stacji
-Karpacz
Tylko taki tabor pozostał
na stacji...
-Karpacz
Kliknij by powiększyć
Ten semafor już
nie pokaże wolnej drogi...
-Karpacz

Wracając z nieco przedłużonej majówki odwiedziłem jeszcze skansen w Jaworzynie Śląskiej. Ilość zgromadzonego tam taboru jest rzeczywiście imponująca, jednak wyraźnie widać, że brak funduszy znacznie utrudnia opiekę nad zabytkami. Wiele z bezcennych eksponatów rdzewieje bez właściwej (czytaj jakiejkolwiek) konserwacji i wkrótce może zwyczajnie się rozsypać. Mimo wszystko, dobrze że istnieją takie miejsca, gdzie można poczuć magię starej kolei.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
WS64F4-459...
-Jaworzyna Śląska
...czeka na odjazd
-Jaworzyna Śląska
Widok ogólny stacji
-Jaworzyna Śląska
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
ET22-919
-Jaworzyna Śląska
Kultowa wieża ciśnień
i nastawnia
-Jaworzyna Śląska
Głowica wyjazdowa,
w kierunku Wrocławia
-Jaworzyna Śląska
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Wachlarz parowozów
-Jaworzyna Śląska -skansen
Px48-175 bez tendra
-Jaworzyna Śląska -skansen
OKi2-27
-Jaworzyna Śląska -skansen
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
OKl2-6
-Jaworzyna Śląska -skansen
TKi3-26
-Jaworzyna Śląska -skansen
TKt48-67
-Jaworzyna Śląska -skansen
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
EU04-24
-Jaworzyna Śląska -skansen
SN61-?
-Jaworzyna Śląska -skansen
ST43-02
-Jaworzyna Śląska -skansen
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
Wagony Bi
-Jaworzyna Śląska -skansen
Wagon bagażowy
-Jaworzyna Śląska -skansen
Pług odśnieżny
-Jaworzyna Śląska -skansen
Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć
OKl2-6, Ty2-1169, OKi2-27
-Jaworzyna Śląska -skansen
Ty45-20
-Jaworzyna Śląska -skansen
Ty2-81
-Jaworzyna Śląska -skansen

Źródła:
Opisując historię kolei w Kotlinie Jeleniogórskiej oparłem się na informacjach znalezionych na stronach:
Kolejowe Karkonosze i Ogólnopolska baza kolejowa,
oraz w instrukcji D – 29 (Wykaz linii, łącznic i torów łaczących, wydany przez Dyrekcję Generalną PKP).

Tekst i foto: Paweł "wlodar" Włodarczyk

Komentarze
#1 | NOHAB dnia 2010-05-24 21:59
Piękna relacja.Smile
#2 | wlodar dnia 2010-05-25 09:39
Dzięki, chociaż mogłaby być lepsza gdyby było więcej czasu, a pogoda pozwoliła na zrobienie lepszych zdjęć. Prawie cały czas padało.
#3 | Brezio dnia 2010-05-25 22:20
Takie padanie też ma swoje plusy Wink
Fajne story.
Buziaczki.
#4 | FIRE dnia 2010-07-15 18:15
Artykuł bardzo ciekawy, jak zobaczyłem co się dzieje z dworcem w Karpaczu, aż mi się na myśli cisnęły wspomnienia z dzieciństwa, łazikowania po okolicznych szlakach co nieodzownie łączy się z tym że dworcem... jescze "kilka" lat temu z moją małżonką serwowaliśmy sobie co najmniej trzy razy w czasie pobytu w Karpaczu na urlopiku przejazd na trasie Karpacz-Jelenia... teraz nawet drezyna za kilka chwil nie będzie miała tam gdzie się poruszać?? a tory... czas odkopać kilka zdjęć, bo daty na nich są dosyć stare... eeeppp te kilka lat temu to będzie jakieś lata między 95-98... kurde czas śmiga nieubłaganie...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [2 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19-09-2018 15:33
Melduję się! Grin

10-09-2018 09:57
Ze względu na malusi błąd w kalendarzu sugeruję przesunąć termin "wigilii" na 28.09. Poprzedni termin to czas zabawy we spólnym gronie w Braniewie Grin

06-09-2018 20:00
Dupy nie urywa... ale cierpliwości... nie od razu łkmk zbudowano... narazie to kurz zdmuchujemy. Przenieśmy rozmowę nieco głębiej a ja czekam na potwierdzenie terminu wigilii Smile

06-09-2018 19:48
Raczej stypa, rzeczywiście strona działa, ale jest martwa podobnie jak klub.

06-09-2018 14:05
Proponuję spotkanie "wigilijne" 5.10.2018 r. Co Wy na to ? Grin

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!