Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 11

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Nawigacja
Artykuły » Wycieczki » Granowo Nowotomyskie
Granowo Nowotomyskie
W "Świecie Kolei" ukazała się wiadomość, iż na stacji Granowo Nowotomyskie krzyżują się dwa pociągi relacji Poznań-Wolsztyn i Wolsztyn-Poznań, prowadzone parowozami, czego do końca nie byliśmy pewni, do ostatnich chwil śledząc wiadomości na stronie internetowej Wojtka Lisa.
Ponieważ nasz ukochany przewoźnik dba o urozmaicenie, jakim jest zamykanie kolejnych linii kolejowych, bądź likwidacja połączeń, niezwłocznie udaliśmy się w drogę, by, choć przez chwilę stać się świadkiem być może historycznego wydarzenia.
Wyjeżdżamy przed piątą, na miejscu musimy być około 9.00, tym razem jedziemy "Felą" Roberta, przyjeżdżają po mnie z Piotrkiem, gnamy po Kubę i ruszamy ze średnią prędkością 120 km/h, gdzieś wśród pól i łąk, bocznymi drogami, omijając zatłoczone główne trasy, chłonąc widoki typowe dla Polski z dala od głównych szlaków.
Pierwszy postój w wiadomym celu wybraliśmy w okolicy przejazdu w miejscowości Mosina, okazało się, że mamy szczęście, zaterkotał dzwonek, zapory opadły i po chwili przemknął pociąg prowadzony EU07, oczywiście całkiem przypadkiem w kadrze znalazł się Kuba.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Przejazd strzeżony w Mosinie,
 ciekawie poprpwadzone linki pędniowe
Foto: Piotr Chorąży
Pierwszy pociąg tego dnia
Foto: Piotr Chorąży
Budka dróżnika
Foto: Paweł Radeck

Ruszamy, okazuje się, że jechaliśmy szybciej niż zaplanowaliśmy, mijamy miejscowość o swojsko brzmiącej nazwie Łódź, i kilkanaście minut przed czasem wjeżdżamy do Stęszewa gdzie postanowiliśmy zacząć naszą przygodę z parowozami.
Wita nas odjeżdżający ze stacji autobus szynowy SA 108-005 jadący do Grodziska Wlkp.

Kliknij by powiekszyć
Powitanie w Stęszewie
Foto: Piotr Chorąży

Zwiedzamy stację i okolice, penetrujemy wieżę ciśnień, szokującym i zarazem smutnym widokiem jest wiązanka kwiatów i zapalone znicze na międzytorzu, jak udało mi się dowiedzieć podobno pod pociąg, kilka dni wcześniej wpadła dziewczyna.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Wieża ciśnień na tle semafora
Foto: Paweł Radecki
Budynek pompowni,
w tle wieża ciśnień
Foto: Piotr Chorąży
Stęszew od innej strony
Foto: Piotr Chorąży
Kwiaty na międzytorzu
Foto: Robert Wolsk

Zbliża się czas przyjazdu parowozu, mimo nieśmiało wychodzącego zza chmur słońca, jest zimno, szczególnie daje się we znaki zimny wiatr, jedziemy na wiadukt, z którego będziemy fotografować parowóz, jaki jeszcze nie wiemy, choć wybór jest raczej ograniczony.
Po kilkunastu minutach oczekiwania, na zimnym wietrze i otarciu o przedstawicielki płci pięknej, ach dziewczyny nie ocierajcie się o nas, gdy zbliża się parowóz, nie rozpraszajcie nas swymi powabami. Jest, po "uszach" poznajemy, że jedzie "oelka", rozpoczyna się szał migawek i pomruk cyfrówek, niezapomniane wrażenie, gdy przejeżdża pod wiaduktem parowóz a Ty wychylasz się odrobinę i nagle w chmurze się gubisz i tchu Ci nie starcza, i zapach czujesz całym ciałem.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Ol49-23 Stęszew
Foto: Paweł Radecki
Z innego miejsca
Foto: Piotr Chorąży

Czas na Granowo, kilka minut i okazuje się, że nie jesteśmy jedynymi miłośnikami parowozów, najmilszy jest fakt spotkania łodzianina, który wybrał się z córką, biedne dziecko, choć już w wieku zalotnym. Podczas gdy ojciec upajał się widokami parowozów ona marzła na wietrze.
Wjeżdża na stację Ol49-23, misterium dymu i pary, mechanik wspina się na pomost, coś majstruje przy sprężarce, zdjęcie po zdjęciu, a Pt47-65 spóźnia się.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Granowo Nowotomyskie,
Ol49w peronach
Foto: Piotr Chorąży
Ol49, a po lewj Kuba
Foto: Piotr Chorąży

Wreszcie jest, tendrem naprzód wjeżdża Pt47-65, festiwal pary, na co dzień, przez chwilę obok siebie stoją dwa parowozy, sygnał podany peta odjeżdża pierwsza, zaraz za nią, oelka.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Spóźniona peta
Foto: Piotr Chorąży
Stacja pełna parowozów
Foto: Paweł Radecki
Już po chwili odjeżdża
Foto: Piotr Chorąży
Czas na Oelkę
Foto: Piotr Chorąży

 Parowozy odjechały w powietrzu resztki dymu, pędzimy do Grodziska Wielkopolskiego. Mamy zamiar złapać tam Ol49-23 prowadzącą pociąg z Poznania.
Pierwszy przyjeżdża szynobus majestatycznie wyjeżdżający zza magazynów, kilka minut po nim oczekiwana oelka.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Ponowne spotkanie,
Grodzisk Wlkp.
Foto: Piotr Chorąży
Ol49-23 Grodzisk Wlkp.
Foto: Piotr Chorąży
Oelka opuszcza Grodzisk
Foto: Piotr Chorąży

Do Wolsztyna, zimno i wicher dmie a nasza kompania do szopy aż się rwie, i pędzi, co sił, nie dyszy, nie sapie, "Fela" czerwona, co niesie nas w dal z cichutka skrzypi szczękami i gna.
Znów w obłokach pary i dymu, obserwujemy powrót Ol49-23, łażąc po terenie szopy, całe szczęście tu nikt nie zwraca na to uwagi, zaglądamy do izby pamięci jej opiekun w przerwach między telefonami z wyraźnym ociąganiem udostępnia ją, odpowiada na nasze pytania też raczej niechętnie, no, ale nie pochodzimy z kraju gdzie herbatę pija się o 17.00 i nie posiadamy waluty mocno wymienialnej.
Nie dowiedziawszy się niczego konkretnego wracamy do naszego ulubionego wściubiania nosa gdzie się da. Robimy trochę fotek i zastanawiamy się gdzie nakarmić ciało, bo dla ducha strawy dość na każdym kroku.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Kultowa SM42
na tle wolsztyńskiej nastawni
Foto: Piotr Chorąży
Ol49-23 na obrotnicy
Foto: Piotr Chorąży
Na kanale wyczystkowym
Foto: Piotr Chorąży
Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Obracanie SM42
Foto: Piotr Chorąży
SU45-254 w peronach stacji
Foto: Piotr Chorąży
W obłokach
Foto: Paweł Radecki

Wybór pada jak zwykle na restaurację w komendzie miejskiej Policji, zazwyczaj się tam stołujemy, po wejściu budzimy lekkie zdziwienie swoim wyglądem, ale po chwili nikt nie zwraca na nas uwagi. Festiwal obżarstwa ja z Kubą zadawalamy się pierogami, on pojedynczą, ja podwójną porcją, Piotrek i Robert pochłaniają drugie danie, na deser zjadają jeszcze po jednej porcji pierogów. Ociężali postanawiamy przejść się po mieście, zauważyliśmy informację o wystawie prac związanych z koleją, postanawiamy zwiedzić ją.
Nasze wtargnięcie do domu kultury zaniepokoiło sympatyczną Panią, obdarowana kalendarzykami (czasami mam wrażenie, że spełniają rolę paciorków mających zjednać nam przychylność tubylców) uspokaja się, dziwi się, że przebyliśmy taki szmat drogi tylko po to by zobaczyć parowozy.
Niestety nie obejrzymy prac, zasłaniają je prace dzieci ze świetlicy środowiskowej, i za chwilę ma się odbyć wręczenie nagród itd. Żegnamy się i zmykamy nie chcąc przeszkadzać, w ramach rekompensaty docieramy na skwer nad jeziorem i dzięki "wyrafinowanej" technice robimy sobie grupowe zdjęcie.

Kliknij by powiekszyć
To my, od lewej:Robert, Kuba, ja i w parterze Piotrek
Foto: aparat Piotrka postawiony na śmietniku

Jedziemy zobaczyć nieczynną stację Kargowa, kto był to wie, kto nie był musi zobaczyć dopóki jeszcze jest.
Piękna stacja, czujemy zapach parowozów i słyszymy ich posapywanie, oczywiście dzięki wrodzonym predyspozycjom, musiało tu być pięknie, gdy odbywał się normalny ruch, wagony były wtaczane na bocznicę bodajże zakładów zbożowych, w poczekalni sennie snuli się podróżni kupując w kasie bilety kartonowe.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Kargowa od strony torów
Foto: Piotr Chorąży
Widok od strony magazynu
Foto: Piotr Chorąży
Wyjście
Foto: Piotr Chorąży
Stacja, rampa i fabryka
Foto: Piotr Chorąży

Wracamy do Wolsztyna, gdzie przez kilkadziesiąt minut obserwujemy misterium parowozowe.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Ol49-23 wjeżdża na kanał oczystkowy
Foto: Paweł Radecki
Nawęglanie oelki
Foto: Paweł Radecki
Peta z drugiej strony
Foto: Paweł Radecki
Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Pt47-65 na kanale
Foto: Paweł Radecki
Ol49-23 i Pt47-65 w peronach stacji Wolsztyn
Foto: Piotr Chorąży
Manewry
Foto: Piotr Chorąży

Po chwili namysłu postanawiamy odwiedzić Powodowo, po kilkunastu minutach jesteśmy na miejscu, zostawiamy samochód na "parkingu" przed budynkiem i nie zważając na dwuznaczne uśmiechy "tubylców" idziemy w stronę zakładów produkujących elementy prefabrykowane.
Przy samym wjeździe od strony miasta stoi 409Da-244 ze składem "gruszek", przedzieramy się przez gęste krzaki i robimy zdjęcia.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
409Da-244 ZPEW Powodowo
Foto: Paweł Radecki
Od czoła
Foto: Piotr Chorąży

Odchodząc zauważamy coś w znajomym kolorze, po spacerze w gęstwinie docieramy nieomal do końca zakładów gdzie stoi Ls60 o numerze 184 lub 164 niestety jest zatarty i z tej odległości nie możemy go odczytać.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Ls60
Foto: Piotr Chorąży
Ls60 w pełnej krasie
Foto: Piotr Chorąży

Pora wracać, zatrzymujemy się jeszcze na stacji Żodyń, niestety już nieczynnej, zaciekawia nas skrzynka z jak nam się wydaje kluczami do zamków zwrotnic.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Tajemnicza skrzynka
Foto: Robert Wolski
Robert i Kuba oglądają skrzynkę z kluczami
Foto: Paweł Radecki
Żodyń od strony magazynu
Foto: Robert Wolski

Zbaczamy na polną drogę wiodącą do mostu na rzece Obrze(?), dość ciekawy choć standardowy most , robimy zdjęcia i gnamy do "Feli".

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Most na rzece Obrze(?)
Foto: Robert Wolski
Most
Foto: Robert Wolski
Ciekawy układ odbojnic
Foto: Robert Wolski
Oszczędne podkłady
Foto: Robert Wolski

Mała przerwa na kontakt z naturą wymuszony też przez naturę, przy okazji fotka "kultowej" lampy w dawnym stylu.

Kliknij by powiekszyć
Kultowa lampa
Foto: Robert Wolski

 Teraz już naprawdę do domu, ostatni pożegnalny kontakt z parowozami mamy opodal miejscowości Powodowo gdzie na urokliwym wiadukcie, zaczajamy się i po dość długim oczekiwaniu możemy ostatni raz tego dnia obcować z "naturą" i nie tylko.

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć
Ol49-23 pod wiaduktem
Foto: Paweł Radecki
Oelka na tle nieczynnej tarczy ostrzegawczej
Foto: Piotr Chorąży
I tyle ją widzieli
Foto: Piotr Chorąży

   Droga do domu dłuży się jak zawsze, gdy trzeba wrócić do codzienności, Robert wysadza Kubę, potem mnie i razem z Piotrkiem odjeżdża w stronę Olechowa. Tak kończy się kolejna nasza "wyprawa".

Sięgając do pamięci opisał Paweł Radecki
Zdjęcia: Piotr Chorąży, Paweł Radecki, Robert Wolski
Niektóre zdjęcia skanował Piotr Barcz

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć

Stęszew w całej krasie
Foto: Paweł Radecki

Z lotu ptaka
Foto: Robert Wolski

Nawęglanie Ol49-23
Foto: Robert Wolski

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć

Obrządzanie petuchy
Foto: Robert Wolski

Ol49-23 na obrotnicy
Foto: Robert Wolski

Pt47-65 na kanale oczystkowym
Foto: Robert Wolski

Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć Kliknij by powiekszyć

Wózek na popiół i żużel
Foto: Robert Wolski

Wózek na węgiel
Foto: Robert Wolski

Wyciąg Teudloffa
Foto: Robert Wolski

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!