Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 9

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Nawigacja
Artykuły » Wydarzenia » Premiera ED74
Premiera ED74

Od dłuższego czasu w przeróżnych mediach słychać było zapowiedzi premiery ostatniego nabytku PKP Przewozy Regionalne przeznaczonego dla obsługi połączenia Łódź - Warszawa. Elektryczny Zespół Trakcyjny ED74, nowy wyrób bydgoskiej PESY, rozpoczął swoją służbę od wielkiej fety. Dworzec Łódź Fabryczna nie był tak posprzątany chyba od czasu jego oddania do użytku. Niestety obowiązki zawodowe nie pozwoliły mi uczestniczyć w części oficjalnej, kiedy to w obecności "wszystkich świętych" w rytm muzyki ze "Star Wars" Acatus wtoczył się w perony naszego dworca. Był szampan, przekąski i niekończące się przechwałki oficjeli maści wszelakiej. Miał być nawet wicepremier Gosiewski Superstar, ale w relacji telewizyjnej nie było o tym słowa, więc pewnie się nie pojawił. Show odbywało się w okolicach godziny 14-stej i myślałem, że do 16-stej, kiedy kończę pracę będzie po medalach, więc nawet nie kombinowałem jakby tu się dostać na "Fabrykę". Los jednak sprawił, że zupełnie przypadkiem bez aparatu wylądowałem na Kilińskiego tuż po 16-stej, w związku z czym nie mogłem sobie odmówić przyjemności obejrzenia zabawki, która jak się okazało cierpliwie czekała na zwiedzających.

Wiśniowo-czarne cacko składało się z dwóch jednostek ED74-001 i ED74-002 i muszę szczerze przyznać, że zrobiło na mnie wrażenie. Owszem widziałem już zdjęcia wcześniej i wiedziałem czego się spodziewać, ale obcowanie z jeszcze pachnącą nowością maszyną to co innego.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć

Na zewnątrz temperatura 32 stopnie, a ze środka czuć przyjemny powiew chłodu. Najpierw spacer wzdłuż by nasycić oczy błyszczącą powierzchnią superstrzały Naciskam przycisk otwarcia, i drzwi z cichuteńkim sykiem otwierają się zapraszając do zwiedzania. Klimatyzowane, estetyczne wnętrze, dzięki dużym oknom i bezprzedziałowej konstrukcji sprawia wrażenie sporej przestrzeni. W 2-giej klasie fotele ustawione parami w dwóch rzędach (w "jedynce" konfiguracja 2+1) z ergonomicznym ukształtowaniem są naprawdę wygodne. Oczywiście nie należy zapominać, że to pociąg przeznaczony na podróże teoretycznie nie dłuższe niż 1h. Niestety dużym minusem jest brak miejsca na bagaż. Do dyspozycji podróżnych są jedynie wąziutkie półeczki nad fotelami. Zdaję sobie sprawę, że większość pasażerów to goniący za mamoną posiadacze czarnych aktówek ale PKP zapomniało chyba jednak o ludziach, którzy mają np. przesiadki w Wa-wie lub podążają na Okęcie.
Do plusów należy zaliczyć dostosowanie jednostek dla ludzi niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach. Szerokie wejścia z wysuwanymi platformami i przestronne toalety na pewno ułatwią im podróż. Estetyka wykończenia na bardzo przyzwoitym poziomie, a według zapewnień PESY jest wandaloodporna (ehhh nie znają naszych pseudokibiców....). Dominują tworzywa sztuczne i szkło. 

Kliknij by powiększyć

Komfort jazdy mają zapewnić nowoczesne wózki napędne z silnikami prądu przemiennego zasilane falownikami wykonanymi w technologii IGBT. Znajdują się one w skrajnych częściach pojazdu. Moc silników pozwala rozpędzić pojazd na dystansie od 0 do 50 metrów z przyspieszeniem ponad 1 m/s. ED74 może jechać z prędkością 160 km/h, choć jak zapewniają producenci, na testach osiągnął maksymalną prędkość 176 km/h (nieoficjalne źródła mówią o 140...ale to już detal, bo tory i tak nie pozwolą na więcej niż 30 :) )

Kliknij by powiększyć

Podobnie jak przedział pasażerski, kabina prowadzącego pojazd też jest w pełni klimatyzowana. Pozwoliłem sobie na chwilę rozmowy z maszynistą. Oczywiście wyrażał się w samych superlatywach. Prowadzenie jest dziecinnie proste i bardzo komfortowe. W centralnej części pulpitu zainstalowany wielofunkcyjny kolorowy panel LCD, na którym wyświetlane są wszystkie parametry jazdy, jak również możliwa jest komputerowa diagnostyka poszczególnych elementów pojazdu. Dane te mogą być na bieżąco przesyłane do centrali serwisowej. Dodatkowo z prawej strony na monitorze wyświetlany jest podgląd z 10 kamer umieszczonych wewnątrz oraz 4 na zewnątrz pojazdu z możliwością rejestracji obrazu. Nowością jest system komunikacji, maszynista może kontaktować się z pasażerami za pomocą interkomu. Tą samą drogą podróżni mogą w razie potrzeby poprosić go o pomoc.

Kliknij by powiększyć Kliknij by powiększyć

W najbliższym czasie ED74 odjeżdżać będzie z Łodzi o 08:45. W nowym rozkładzie, 11 zakupionych zestawów zastąpi wszystkie pospieszne tej relacji. Teraz pozostaje tylko czekać z niecierpliwością na ukończenie remontu szlaku by przekonać się o rzeczywistych możliwościach Acatusa.

Kliknij by powiększyć

 

Wrażenia spisał Michał Górecki
Foto (niestety tylko z komórki) M. Górecki

  

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 0% [0 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [1 głos]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!