Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 4

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Przebudowa odcinka Skierniewice-Łódź Widzew nagorodzona
KolejEtap I modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź, odcinek Skierniewice – Łódź Widzew, został odznaczony nagrodą drugiego stopnia w kategorii obiekty drogowo – kolejowe w konkursie Budowa Roku 2008.

Wyróżnienie nadawane przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego przyznane zostało za wykorzystanie najnowszych rozwiązań, poprawę bezpieczeństwa, ochronę środowiska naturalnego jak i higienę pracy.

Inwestorem pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź, przebudowy odcinka Skierniewice – Łódź Widzew były Polskie Linie Kolejowe SA, a inwestorem zastępczym firmy: ARCADIS Profil Sp. z o.o., Koltech Inwestor Sp. z o.o. W ramach projektu zrealizowane zostały cztery podstawowe kontrakty:
• modernizacja odcinka Skierniewice - Łódź Widzew,
• przebudowa odcinka Skierniewice – Koluszki (lider konsorcjum: Trakcja Polska SA),
• przebudowa odcinka Koluszki - Łódź Widzew (lider konsorcjum: PKP Energetyka SA),
• wykonanie instalacji sterowania ruchem kolejowym (srk) Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Koluszki (wykonawca: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o.)

Wielobranżowy kontrakt na przebudowę odcinka Koluszki – Łódź Widzew to projekt charakteryzujący się wysokim stopniem zaawansowania technologicznego, obejmującym branże: torową, obiekty inżynierskie, obiekty budowlane, teletechnikę, elektroenergetykę wysokiego i niskiego napięcia, automatykę kolejową, sieć trakcyjna, ochronę środowiska oraz zasilanie. Liderem konsorcjum wykonującym prace była PKP Energetyka SA, a w jego skład weszli: Przedsiębiorstwo Naprawy Infrastruktury Sp. z o.o., Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe Sp. z o.o., Feroco SA, Torpol Sp. z o.o , Agat SA. Zakres prac wykonanych w ramach w/w kontraktu obejmował m.in.: roboty torowe (budowa 53 km torów i 95 rozjazdów), i drogowe (13 przejazdów kolejowych). Zbudowano 13 przepustów, 13 peronów, tunel, most, prawie 45 km teletechnicznych linii kablowych. Przebudowano 63,5 tkm sieci trakcyjnej, 21 km linii potrzeb nieatrakcyjnych, 1 podstację trakcyjną, 1 kabinę sekcyjną i 14 stacji transformatorowych.

Podczas prac na odcinku Koluszki – Łódź Widzew zostały wykorzystane najnowocześniejsze urządzenia i technologie. Dzięki modernizacji linii kolejowej zwiększyła się liczba przewożonych pasażerów i towarów koleją, tym samym zmniejszył się ruch w transporcie drogowym. Przyczyniło się to do znaczącego wpływu na ochronę środowiska naturalnego poprzez redukcję szkód powstałych w wyniku emisji spalin, hałasu, wibracji, zajętości terenów i pogorszenia się estetyki terenu. Zastosowanie nowoczesnej technologii i rozwiązań technicznych (jak np.: zabudowa konstrukcji antyhałasowych i antywibracyjnych i budowa ekranów akustycznych) wydatnie obniżyła poziom hałasu. W celu ochrony zwierząt zamontowane zostały elementy odblaskowe odstraszające dziką zwierzynę przed nadjeżdżającym pociągiem a dla migracji drobnych zwierząt zostały przebudowane i wyremontowane przepusty pod torami. Drzewa nie przeznaczone do wycięcia, a znajdujące się w strefie prowadzenia prac zabezpieczano przed uszkodzeniami mechanicznymi a wolne miejsca uzupełniono drzewami i krzewami ozdobnymi. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego i wód powierzchniowych zaprojektowano i wybudowano system odwodnień zarówno szlaku, stacji kolejowych jak i obiektów inżynierskich. Przebudowa to również poprawa bezpieczeństwa. Modernizowana linia kolejowa podniosła znacznie bezpieczeństwo nie tylko zwierząt ale i ludzi. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń przejazdowych na skrzyżowaniach jednopoziomowych z drogami eliminuje do minimum ewentualne błędy ludzkie, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa dla użytkowników dróg.

***
Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź to projekt zakwalifikowany do Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004 – 2006 w ramach działania „Modernizacji linii kolejowych między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach”. Mają one na celu zwiększenie udział przewozów kolejowych w przejazdach między aglomeracjami miejskimi i w aglomeracjach zarówno poprzez rozbudowę infrastruktury kolejowej jak i zakup taboru. Linia kolejowa 001 oraz 017 Warszawa – Łódź stanowi połączenie dwóch największych aglomeracji miejskich w Polsce. Linia na odcinku Łódź – Skierniewice leży w ciągu linii AGTC, łączącym linie C-E 65 (korytarz VI) z linią C-E 20 (Skierniewice – Łuków). Przewozy pomiędzy Warszawą a Łodzią wynoszą od 25 tysięcy do 11 tysięcy pasażerów/dobę. Przed remontem trasy przejazd pociągu pasażerskiego w relacji Warszawa Centralna – Łódź Fabryczna (długość odcinka 135 km) w rozkładzie jazdy 2005/2006 wynosił 128 min, a prędkość handlowa pociągu wynosiła około 62 km/godz. Aby uzyskać prędkość techniczną 160 km/godz. konieczna była modernizacja torów i rozjazdów a także likwidacja ograniczeń prędkości na przejazdach kolejowych. Dzięki temu czas podróży skrócił się do około 70 minut.

Konkurs „Budowa Roku 2008” organizowany jest corocznie przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Celem konkursu jest wyłonienie obiektów budowlanych, na których osiągnięto wyróżniające się wyniki realizacyjne. Jego przedmiotem są nowe lub przebudowane obiekty budowlane lub proces inwestycyjny ze wszystkich rodzajów budownictwa zakończony nie później niż do końca I kwartału 2010 roku. Kryterium ocen są: jakoś robót, organizacja budowy i czas jej realizacji, rozwiązania techniczno – technologiczne procesu realizacji budowy, bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia, przebieg i forma finansowania inwestycji, rozwiązania formalno-prawne w procesie inwestycyjnym, udział inwestora w realizacji obiektu budowlanego a także wpływ oddziaływania inwestycji na środowisko i gospodarkę terenu. Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie Budowa Roku
Komentarze
#1 | wlodar dnia 2009-07-02 09:52
Inwestycja ze wszech miar słuszna i konieczna, jednak czytając tego newsa przychodzi mi do głowy kilka uwag, zwłaszcza że tą trasą dojeżdżam codziennie do, i z pracy:
- zapewniam, że czas jazdy z Łodzi do Warszawy nie skrócił się do zapowiadanych 70 minut, a prędkość rzeczywista pociągów ani na moment nie przekracza ok. 130 km/h (oczywiście pamiętać należy, że etap II, czyli odcinki Łódź Fabryczna - Łódź Widzew i przede wszystkim Warszawa Zachodnia - Skierniewice jeszcze się nie rozpoczął -jednak na już ukończonym odcinku nie należy spodziewać się zwiększenia prędkości). Ponadto od jakiegoś czasu zaczynają się pojawiać chwilowe, choć coraz częstsze, zwolnienia, postoje pod semaforami itd. Nie trwa to długo, jednak czas podróży wydłuża się o kolejne 10 -15 minut. Jeśli ktoś ma zaplanowaną szybką przesiadkę, to często może o niej zwyczajnie zapomnieć. Oczywiście nie jest to sugestia, że winowajcą są wyłącznie wykonawcy modernizacji, jednak mimo wyraźnie widocznego postępu, efekt nie jest w 100% tożsamy z tym, co zapowiadano.

Linia w większości obsługiwana jest przez bydgoskie składy ED74. Kilka uwag na temat tego taboru:
- oznaczenie ED oznacza, że jest to ezet elektryczny, dalekobieżny. Konia z rzędem temu, kto będąc mojego wzrostu wytrzyma bez problemu wielogodzinną jazdę. Siedzenia są twardawe (co jeszcze da się wytrzymać), ale przede wszystkim są zbyt blisko siebie. Niby coś tam poprawiali, jednak pudło wagonu nie jest z gumy i nadal brakuje tych 20 cm, by można było w miarę wygodnie usiąść (jeśli ktoś ma długie nogi, nie bardzo ma gdzie podziać kolana)
- przedział ustępowy powinien posiadać zamek mechaniczny (jak we FLIRTach), a nie elektroniczny. W środku jest przycisk do ryglowania drzwi. Trudno powiedzieć czy pasażerowie nie zawsze się orientują, że należy go nacisnąć (problem mogą mieć z tym szczególnie ludzie starsi), czy nie zawsze działa -fakt że kilka razy zdarzyło się otworzyć z zewnątrz drzwi, podczas gdy był ktoś w środku, w trakcie korzystania z ubikacji...
- nie zawsze dobrze działa ogrzewanie. Nawet podczas niezbyt silnych mrozów bywało, że w pociągu panował chłód
- brak jakichkolwiek zasłon, lub rolet uniemożliwia jakąkolwiek ochronę przed słońcem świecącym nieraz prosto w oczy
- klimatyzacja nie zawsze działa dobrze (w dodatku jest dość głośna). W przypadku awarii brak możliwości otworzenia okien jest dość męczący
- pojedyncze miejsce w kabinie maszynisty uniemożliwia jazdę z prędkością powyżej 130 km/h, pomimo tego, że prędkość maksymalna deklarowana przez producenta to 160 km/h
Oczywiście liczba zalet nowych pociągów przewyższa liczbę wad. Najważniejszym jest chyba wysoki komfort jazdy. Pneumatyczne zawieszenie i wózki Jacobsa sprawiają, że pojazd sunie po torach jak po poduszce powietrznej niemal bezgłośnie. Jednak podstawowa wada (siedzenia) znacznie utrudnia podróż. I należy żałować, że pociąg ze względu na przepisy nie może rozwinąć prędkości maksymalnej (brak w kabinie maszynisty miejsca dla pomocnika).

Szkoda, że podczas budowy przestało istnieć wiele ciekawych obiektów (np. budynek stacji w Żakowicach -posiadał bardzo ciekawą, prawie "zakopiańską" architekturę). Nie do końca też chyba przemyślano organizację ruchu w kierunku Koluszki. Chodzi o zmodernizowany i nie wykorzystany peron w Żakowicach. Składy pospieszne i towarowe z niego nie korzystają (co oczywiste), jednak osobowe też go pomijają przejeżdżając w Gałkówku na linię nr 25 (Łódź Kaliska - Dębica) i zatrzymując się przy nie zmodernizowanym peronie w Żakowicach Południowych. Umożliwia to wjazd na stację w Koluszkach poprzez wiadukt przed Słotwinami na peron 3. Dzięki temu unika się blokowania peronu 1, z którego korzystają pociągi pospieszne. Efekt jest taki, że peron w Żakowicach (kierunek Koluszki) wyremontowany został niepotrzebnie, gdyż i tak żaden pociąg przy nim się nie zatrzymuje.

Osobnym i wyjątkowo irytującym problemem jest fakt dewastacji infrastruktury przez miejscowych (a może przyjezdnych?) chuliganów -dotyczy to zwłaszcza odcinka Łódź Widzew - Koluszki. Litery na tablicach informujących o nazwie przystanku w niektórych miejscach już poznikały. Pewnie jakiś amator złomu kupił sobie za nie flachę, albo wino owocowe. Szkoda, że projektanci nie wzięli takiej ewentualności pod uwagę. Wystarczyło namalować litery za pomocą szablonu -taniej, prościej i może napisy zostały by na dłużej. W Andrzejowie jedna z szyb w wiacie postawionej zamiast dawnego budynku dworca jest już zbita, zaś sama wiata nosi ślady prób podpalenia. Do tego należy dodać zniszczone gdzieniegdzie barierki ochronne i słupy z tablicami informacyjnymi i ostrzegawczymi. Pomazany tunel pod peronami w Koluszkach (a przecież obiekt został dopiero co oddany do użytku), i regularne osprajowywanie nowych ezetów ED74 to szczególnie jaskrawy przejaw debilizmu części naszego społeczeństwa. Po co wydawać miliony na modernizację Fabrycznego, skoro i tak wkrótce wszystko zostanie pomazane, zniszczone, zdewastowane? Czy Łódź musi się zawsze kojarzyć z brudnymi kamienicami, połamanymi znakami drogowymi, swastykami na murach i menelami nagabującymi podróżnych na każdym kroku? Czy naprawdę nie można zmienić tego miasta w metropolię światowego formatu? To takie pytanie retoryczne.

Podsumowując: nawet jeśli nie wszystko wyszło jak planowano, inwestycja była niezbędna i dobrze że w końcu doszła do skutku. Zwłaszcza, że jest to jedyna linia w okolicach jeszcze niedawno drugiego miasta w Polsce, która reprezentuje przyzwoity europejski poziom (chociaż brak zapowiadanej rozkładowej prędkości jest dość znacznym minusem biorąc pod uwagę ilość osób dojeżdżających codziennie do pracy z Łodzi do Warszawy).
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!