Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 5

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Kolej W dniu 16.03.2010 łódzki sejmik dał zgodę na powołanie wojewódzkiej spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Zarząd ma zostać powołany już w maju, a w jej barwach po niemal całym woj. łódzkim ma jeździć 20 szynobusów. Najwcześniej za dwa lata. ŁKA ma być ofertą taniego i wygodnego dojazdu dla mieszkańców miast woj. łódzkiego, którzy pracują w Łodzi, a także studentów, bywalców kin, teatrów oraz łódzkich centrów handlowych.
Idea jest prosta: na linie kolejowe Łódź Kaliska - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Fabryczna - Koluszki, Łódź Kaliska - Tomaszów i Ozorków - Zgierz wyjedzie 20 szynobusów. Pojazdy te mają dojeżdżać także do Łasku, Sieradza i Strykowa. Część szynobusów będzie miała 40 m długości, pozostałe 60 m. Te dłuższe będą mogły zabrać nawet 200 pasażerów.
Gdy już wyjadą na tory, podróż z krańców aglomeracji (Pabianice, Zgierz) do centrum Łodzi ma trwać mniej niż pół godziny (szynobusy mają jeździć z prędkość do 100 km/godz.). Składy będą należeć do nowej spółki, ale pracowników - m.in. maszynistów i konduktorów, zapewnią należące do województwa Przewozy Regionalne. One także będą odpowiedzialne za informacje z rozkładami jazdy.
Wprowadzenie szynobusów to także element wymianu taboru w Przewozach Regionalnych, które będą mogły wycofać swe najstarsze składy.
Projekt idealnie wstrzelił się w inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe, które w związku z przebudową Dworca Fabrycznego zmodernizują linie Widzew - Chojny - Łódź Kaliska, a także Łódź Kaliska - Kutno. Ta ostatnia jest tak zdewastowana, że w wielu miejscach pociągi muszą na niej zwalniać do 30 km/godz. - Do Kutna z Łodzi szynobusem dojedziemy w godzinę, a nie tak jak teraz w dwie i pół - zapewnia wicemarszałek województwa Witold Stępień.
W dalszej przyszłości Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie prowadzić tunelem, który połączy Łódź Kaliską z podziemnym Dworcem Fabrycznym. W tunelu dla szynobusów wydzielone mają być dwa specjalnie tory. Jest też pomysł, by do ŁKA dołączyć wyremontowaną linię Widzew - Radogoszcz - Zgierz.
Przy Dworcu Łódź Żabieniec ma się znajdować odnoga tunelu dla Kolei Szybkich Prędkości (ma ona połączyć Warszawę z Łodzią i Wrocławiem oraz Poznaniem). Na Żabieńcu z tunelu na powierzchnię pasażerów wywozić będzie winda. W tym miejscu pasażer będzie mógł się przesiąść do szynobusu, tramwaju lub autobusu MPK.
Wicemarszałek Witold Stępień mówi, że na szynobusy zarząd województwa wyda 70 mln euro, kolejne 16 mln euro przeznaczy na renowację przystanków i budowę wokół nich parkingów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na projekt ten zarezerwowało ponad 40 mln euro, zaś zarząd województwa wkład własny chce zagwarantować 160 mln zł kredytu, który zamierza wziąć w tym roku.
Komentarze
#1 | wlodar dnia 2010-03-19 13:07
Nareszcie dobra wiadomość dotycząca naszego węzła kolejowego i naszego miasta! Oczywiście można się zastanawiać czy jest sens powoływać nową spółkę z nowym zarządem, administracją itd., czy nie mogłyby się tym zająć PKP Przewozy Regionalne, niemniej jednak wygląda to na kolejną cegiełkę, która ma szansę przyczynić się do odbudowy łódzkiego węzła kolejowego, który obecnie jest w stanie agonalnym (no może za wyjątkiem linii nr 17, ale dopiero na odcinku za Widzewem). Rozumiem, że nowa spółka będzie podlegać łódzkiemu samorządowi i nie wejdzie w skład grupy PKP? Przypuszczam też, że szynobusy będą miały napęd elektryczny?
Jakby nie było projekt jest warty nie tylko uwagi, ale i poparcia. Pytanie czy wypali. Raz już kiedyś, bodajże w latach osiemdziesiątych próbowano budować w Łodzi coś w rodzaju kolei aglomeracyjnej i nic z tego nie wyszło. Zbudowano kilka nowych przystanków, między inny na Stokach i w Arturówku (chociaż przystanek ten powinien z racji położenia nazywać się raczej Radogoszcz, nazwa ta była już jednak zajęta przez stację leżącą na Marysinie, sic!), niestety okazało się że pociągami tymi nikt nie jeździł. Jednym z powodów niepowodzenia z pewnością był fakt, że linie kolejowe na terenie Łodzi mają charakter obwodowy, zamiast promienistego, zbiegającego się na stacji centralnej w centrum. Fakt faktem, że wtedy jednak, poza Zgierzem, pociągi nie wyjeżdżały poza obręb miasta. W każdym razie skończyło się na tym, że wybudowane perony zarosły drzewami, co jest szczególnie uderzające w Arturówku gdzie na peronie rośnie prawdziwy las...
Jaki będzie ostateczny rezultat czas pokaże, najważniejsze jednak że ktoś w końcu przypomniał sobie o istnieniu kolei w drugim do niedawna co do wielkości mieście naszego kraju. Modernizacja linii kolejowych (a raczej ich rewitalizacja) do Kutna i Łowicza jest niezbędna. W związku z rozpoczęciem drugiego etapu modernizacji "Wiedenki" na odcinku Skierniewice - Warszawa remont wymusza zorganizowanie objazdu (zbyt wiele osób korzysta z tej linii obecnie dojeżdżając codziennie do i z pracy, by linię tak po prostu czasowo zamknąć). Z powodu niedrożności lini nr 15 (Bednary - Łódź Kaliska) część pociągów ma jeździć przez czas remontu (czyli ok. 2,5 roku) przez Łowicz i... Skierniewice. W tym celu wkrótce ma się rozpocząć remont odcinka Łowicz - Skierniewice. Jeśli pociągi będą wjeżdżać do obu miast (w przypadku Skierniewic jest to raczej pewne i z pewnością słuszne), zamiast je omijać używając istniejących łącznic to do wydłużonego o jakieś 40 minut czasu podróży dojdą dwie zmiany czoła... A przecież z Łowicza jest prosta (choć kręta) droga do Łodzi...
Kolejny niezbędny w naszym węźle remont to dawna kolej obwodowa, czyli dawniej dwu-, a obecnie częściowo jednotorowy odcinek łączący Łódź Widzew z Łodzią Kaliską poprzez Chojny. Czy ktoś ma informacje, na temat planowanego zakresu modernizacji tego odcinka? Czy dotyczy to tylko szlaku, czy może jest szansa na rewitalizację nieczynnej i zdewastowanej obecnie stacji na Chojnach? Nawet jeśli nie ma szans na ponowne uruchomienie dworca, który przy obecnych przewozach nie jest niezbędny, to może chociaż powstałby na nim przystanek pasażerski? Skoro jest możliwość wsiąść i wysiąść na Widzewie, to dlaczego mieszkańcy Chojen mieliby nadal być pozbawieni tego udogodnienia? W końcu łącznie z pobliską Dąbrową to także ogromne osiedle mieszkaniowe.
Na korzyść kolei bez wątpienia przemawiają coraz większe korki na łódzkich drogach i w tej dziedzinie z pewnością nie należy się spodziewać poprawy. Tak więc pomysł stworzenia kolei aglomeracyjnej na pewno nie jest odczaperski. Jeśli do tego wszystkiego doszłaby jeszcze budowa kolei dużych prędkości to być może Łódź miałaby szansę na wyjście z zapaści, w której tkwi od jakichś co najmniej dwudziestu lat. Przemysł powoli się odradza (choć już nie włókienniczy), w pobliżu, na północy, pojawiła się autostrada (co prawda na razie tylko jedna, ale zawsze), w mieście widać unijne pieniądze oraz coraz więcej inwestycji, które powodują, że Łódź w wielu miejscach coraz mniej przypomina ruinę sprzed dajmy na to 10 lat. Czas najwyższy na kolej. Miejmy nadzieję, że pomysł nie tylko zostanie zrealizowany, ale też przyniesie wymierne skutki i miasto będzie się nie tylko nadal rozwijać, ale ten rozwój będzie szybszy niż obecnie.
#2 | BennyHill dnia 2010-03-21 22:00
niezbedny jest takze drugi tor na linii Widzew-Kutno. bo inaczej bedzie megalipa na mijankach (bo na razie jest 'tylko' lipa).
#3 | wlodar dnia 2010-03-22 07:54
Zgadza się. Linia na odcinku Zgierz - Kutno ma status linii głównej i o ile mi wiadomo wszystkie, a przynajmniej większość budowli (mosty, wiadukty) została zaprojektowana pod dwa tory. Niestety o budowie drugiego toru mówi się od jakichś lat sześdziesiątych i nic z tego nie wynika. Jeśli jednak nie zostanie to zrealizowane, to można zapomnieć o wzroście przewozów w kierunku północnym. Zobaczymy co w ogóle z tego wyjdzie i czy nie skończy się na świetlanych wizjach. Miejmy nadzieję, że nie.
#4 | BennyHill dnia 2010-03-22 22:30
przydała by się jeszcze jakaś normalna linia do Piotrkowa Tryb. (przez Rzgów/Tuszyn) a nie objazd przez Koluszki ze zmianą czoła pociągu. podobnie Poddębice/Aleksandrów Ł. ale to już tylko marzenia.
#5 | AcidRain dnia 2010-03-23 06:16
Zgoda władz wojewódzkich na współfinansowanie linii Bednary-Zgierz jest, a jakby nie patrzeć Łódź przoduje w pozyskiwaniu funduszy unijnych na rozwój więc i jest nadzieja że kasa się znajdzie. Wreszcie do włodarzy miasta dotarło , że jeśli nie stworzą warunków na sprawne dotarcie jak i wyjazd z miasta to będziemy nadal trwali w marazmie jaki dopadł nasz śmieszny grodek kilkanaście lat temu. Cieszyć się należy, że coś się dzieje i to na tylu frontach naraz, oby tylko nie okazało się to kolejną "kiełbasą wyborczą" .
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!