Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 5

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            
Zespół parlamentarny o podziemnym dworcu
KolejJeśli ewentualna zmiana technologii budowy nowego dworca Łódź Fabryczna spowoduje wzrost kosztów, łódzcy parlamentarzyści będą zabiegać w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, by zwiększone wydatki uznano za koszty kwalifikowane (podlegające refundacji z funduszy unijnych). W razie spełnienia czarnego scenariusza - decyzji Komisji Europejskiej o zmniejszeniu finansowania - posłowie postarają się o pokrycie niedoboru większymi funduszami z budżetu centralnego. Oto wnioski przyjęte na wczorajszym spotkaniu Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego.
Spotkanie odbyło się w łódzkim urzędzie wojewódzkim. Głównym tematem była budowa nowego dworca Łódź Fabryczna. Impulsem do zwołania posiedzenia był niepokój spowodowany oczekiwaniem na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie zakresu dofinansowania inwestycji. Wśród powodów do obaw wymienia się analizę Inicjatywy Jaspers rekomendującą zmniejszenie zakresu robót, a z drugiej strony - rozważaną przez inwestora zmianę technologii, która może zaowocować wzrostem kosztów.
Oprócz posłów zespołu, udział w spotkaniu wzięli: wojewoda Jolanta Chełmińska, wiceprezydent miasta Radosław Stępień, radni z Doraźnej Komisji ds. Nowego Centrum Łodzi oraz przedstawiciele spółek kolejowych.
Przewodniczący zespołu, poseł Krzysztof Kwiatkowski zapewnił przedstawicieli kolei, że posłowie chcą wobec organów europejskich mówić jednym głosem z inwestorem. To samo w imieniu miasta deklarował wiceprezydent Stępień.

Dworzec to priorytet
Uczestnicy dyskusji zgodnie podkreślali kluczowe znaczenie nowego dworca dla cywilizacyjnego rozwoju Łodzi. Członek zarządu PKP PLK ds. inwestycjnych Aleksander Wołowiec zaznaczył, że waga inwestycji wynika nie tylko z jej skali oraz specyfiki, związanej z trudno badalnym podłożem geologicznym. - Metoda finansowania, którą przy nim zastosowano, jest zbliżona do tej, która będzie obowiązywała w latach 2014-2020. To, jak poradzimy sobie z tym przedsięwzięciem, będzie dla nas sprawdzianem przed nową unijną perspektywą budżetową - tłumaczył.
Przedstawiciele kolei oraz Radosław Stępień apelowali o rozwagę w publicznych wypowiedziach na temat inwestycji. - Instytucje, które zadecydują o finansowaniu, śledzą przebieg dyskusji. Nieodpowiedzialne głosy mogą wywołać takie niebezpieczeństwa, których dziś nie ma - twierdził miejski urzędnik. Wypowiedź ta stanowiła aluzję m. in. do niedawnych sporów na forum Rady Miasta o ujawnienie szczegółowego harmonogramu budowy dworca.
Posłowie pytali o zagrożenia dla inwestycji. Ze strony kolei padła deklaracja, że chodzi głównie o ryzyko finansowe w razie zastosowania technologii innej, niż konwencjonalna. - Będziemy monitorować kolejne budżety państwa pod kątem zabezpieczenia odpowiednich środków - obiecał przewodniczący Kwiatkowski.
Przyczyną wielu spekulacji jest niepewność gruntu w miejscu, gdzie 16,5 metra pod ziemią ma znaleźć się nowa stacja. Dotychczasowe odwierty nie pozwalają jednoznacznie zlokalizować tzw. łódzkiej soczewki wodnej i tym samym określić sposobu przejścia przez nią. W związku z tym PKP PLK rozważa zmianę technologii budowy dworca z metody odkrywkowej na drążenie przy użyciu maszyny TBM. - W każdym badaniu geologicznym jest margines błędu. Prawo dopuszcza jednak taką zmianę w trakcie realizowania inwestycji - stwierdził wiceprezydent Stępień.

Kolej Dużych Prędkości jeszcze nie teraz
Przedstawiciele opozycji w zespole wyrażali też niepokój odroczeniem realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości. Poseł Cezary Olejniczak ostrzegał przed działającym w parlamencie lobby na rzecz skierowania pociągów Warszawa - Wrocław trasą przez Częstochowę. - KDP nadal figuruje w rządowych planach i sieci europejskich korytarzy transportowych - przypomniał Krzysztof Kwiatkowski. Radosław Stępień wyjaśnił, że do czasu powstania szybkiej kolei dworzec musi być zapełniony potokami pasażerskimi generowanymi przez kolej tradycyjną.
Aby KE uznała rozmiar inwestycji za uzasadniony, inwestor powinien przedstawić analizy udowadniające obsługę 100 tysięcy pasażerów dziennie.
Liczba ta wzbudziła wątpliwości niektórych posłów, którzy podnosili zarzut przeskalowania inwestycji. - W takich przypadkach działa sprzężenie zwrotne: lepsza infrastruktura generuje większy popyt. Poza tym z dworca będą korzystać mieszkańcy całej aglomeracji, nie tylko Łodzi - odpowiedział wiceprezydent.
Nie obyło się bez poruszenia głośnej ostatnio kwestii szczegółowego harmonogramu budowy dworca. - Po sesji Rady Miasta 7 listopada wykonawca zgłosił wniosek o objęcie całej korespondencji w tej sprawie klauzulą poufności - poinformował wiceprezydent Stępień. Ostatecznie obecni na spotkaniu radni postanowili prosić Radę Miasta o przedłużenie czasu pracy Doraźnej Komisji ds. Nowego Centrum Łodzi o kolejny rok.
Radosław Stępień podkreślił, że docelowo dworzec będzie miał wylot w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. - To właśnie tunel na zachód nada inwestycji wymiar ogólnokrajowy, a nawet europejski - dowodził. Na razie - dodał - wiadomo, że powstanie głowica zachodnia, dzięki której dworzec zyska manewrowość. - Inwestycja w tej skali musi być realizowana etapami - twierdził wiceprezydent.

Źródło: portal Rynek kolejowy
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!