Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 5

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Łódzkie tramwaje podmiejskie mają sens jako element całości
NewsJaka przyszłość czeka łódzkie tramwaje podmiejskie? – Niestety padają one ofiarą braku rozwiązań systemowych. Powinny stać się częścią projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – komentuje Leszek Ruta, szef stowarzyszenia Transport Publiczny i były dyrektor ZTM Warszawa.
Tramwaje podmiejskie są zdecydowanie sporą szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców łódzkiej aglomeracji, zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do Łodzi, mniejsze korki i „zdrowsze powietrze”. Leży to również w interesie miasta Łodzi, a nie tylko podłódzkich gmin. Wydzielone torowiska na większości tras to olbrzymia zaleta – umożliwia to przyspieszenie procedur ws. prowadzenia inwestycji oraz pozyskania środków unijnych z centralnych funduszy (POIŚ), czyli dodatkowej puli środków dla województwa łódzkiego, z poza Regionalnego Programu Operacyjnego, będącego w gestii Marszałka. Na przykładzie warszawskiej inwestycji tramwajowej na Tarchomin, która ugrzęzła w procedurach pozyskania terenu na nową linię, widać jak ważnym atutem jest istniejąca infrastruktura łódzkiego tramwaju podmiejskiego.
Niestety łódzki tramwaj podmiejski pada ofiarą braku rozwiązań systemowych. Samorządów, przez teren których przebiegają linie, nie stać na samodzielne sfinansowanie modernizacji, zakupu taboru, nawet z unijnym dofinansowaniem, i co gorsza – nie stać na finansowanie kosztów eksploatacji. Według mojej oceny łódzki tramwaj podmiejski powinien stać się elementem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobrym wzorcem są rozwiązania zastosowane w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Samorząd województwa mazowieckiego oraz samorządy, przez które przebiega „wukadka”, stały się współwłaścicielami kolejki, niestety bez udziału samorządu Warszawy. Łódź ma szansę ten błąd naprawić.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna powinna stać się koleją samorządową. Oznacza to, że jej współwłaścicielami powinny zostać także, obok samorządu wojewódzkiego, lokalne samorządy wzdłuż linii kolejowych oraz tramwajowych – koniecznie z Łodzią, jako równoprawnego wobec województwa współwłaściciela. Łódzka Kolej Aglomeracyjna tylko w takim kształcie ma szansę stać trwałym elementem systemu transporty publicznego w Łodzi oraz aglomeracji łódzkiej.
Najprostszym, ale i najtrudniejszym w realizacji, rozwiązaniem byłoby powołanie Związku Komunikacyjnego Aglomeracji Łódzkiej, na bazie funkcjonującego Zarządu Dróg i Transportu (wydzielenie i rozbudowanie części odpowiedzialnej za organizację transportu). Trudność polega na tym, że związek taki może powstać tylko jako dobrowolna decyzja samorządów szczebla podstawowego, co w Polsce udało się tylko w kilku przypadkach (Trójmiasto, Śląsk). Rozwiązanie takie ma sens jedynie w sytuacji, gdy wszystkie samorządy zadeklarują udział i finansowanie takiego przedsięwzięcia. W aglomeracji warszawskiej, pomimo kilku prób, nie udało się tego osiągnąć, dlatego „wspólny bilet” co roku trzeszczy w szwach i jego funkcjonowanie jest zagrożone. Właśnie z tego powodu, braku współfinansowania przez wszystkie samorządy, upadł „wspólny bilet” na linii wołomińskiej.
Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem jest zmiana prawa i wprowadzenie na obszarach powyżej np. 500 tys. mieszkańców, obligatoryjnych związków komunikacyjnych, finansowanych również z części podatku dochodowego od osób fizycznych, na wzór Francji. Tam firmy zatrudniające powyżej dziewięciu osób odprowadzają część (około 1,5 proc.) podatku dochodowego od osób zatrudnionych do budżetu zawiązku komunikacyjnego, na terenie którego leży firma, niezależnie od miejsca zamieszkania pracowników. Ale niestety w tej kadencji Sejmu to mało realne.

Źródło: portal Transport publiczny
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!