Nawigacja
Ostatnie Obrazy
Najnowsze video
TEM2-294 w akcji
ST44-1113+SM42-693...
ST44-172, Nurzec
ST44-1109 Sycze
Targi Hobby Pozna...
M62M-014
Euronaft
SU46-041
ST44-2046
ST44-2026+ST44-2050
Ostatnie artykuły
Salon Hobby 2015 czy...
Rogowskie Impresje
Pobiedziska i Trybun...
Żnin 2015
Kolejna solówka
Aktualnie online
Gości online: 7

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 96
Najnowszy użytkownik: Acid_Rain
Ostatnie komentarze
I z tym się liczyli...
No i gorączka opad...
Niestety to cena za ...
WTF.
Relacja + zdjęcia i...
Oby to nie był jedn...
Zadziwiająco szybko...
Torowisko Roco.
Byłem, bardzo fajne...
Taka sytuacja... B)
Kalendarz
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Wolsztyn przechodzi do historii?
News– Bardzo chciałbym się mylić, ale obawiam się, że historia wolsztyńskiej parowozowni niestety zatoczyła koło – pisze Paweł Rydzyński, dziennikarz „RK”.
Minęły 3 miesiące, odkąd z wielkopolskich linii zniknęły planowe pociągi prowadzone trakcją parową. Wolsztyn jest (był?) ostatnią parowozownią w Europie z regularnym ruchem pasażerskim na normalnych torach. Do końca marca br. codziennie uruchamiane były pociągi na trasie do Leszna, nie tak dawno pociągi z parowozami kursowały także do Poznania. Wolsztyn był magnesem przyciągającym miłośników kolei z całego świata. I to nie jest żadna przesada. Codziennie w pociągach – i na drogach prowadzących wzdłuż linii kolejowych – można było spotkać kolejowych fanatyków z aparatami i kamerami. Warto zauważyć, że prowincjonalny przecież Wolsztyn cechuje się jednym z najwyższych w skali woj. wielkopolskiego wskaźników miejsc noclegowych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców.
Problem jest w tym, że w sprawie Wolsztyna zrobiło się podejrzanie cicho. Wielokrotnie w ciągu ostatnich tygodni prosiliśmy zarówno PKP Cargo, jak i władze woj. o przedstawienie konkretnych planów, czy i kiedy na wielkopolskie szlaki mają szansę powrócić pociągi parowe oraz jaki będzie model ich finansowania. Zbywano nas albo zupełnym milczeniem, albo – w najlepszym wypadku – deklaracją że sprawa jest w toku. Cargo kilkukrotnie wypuszczało lakoniczne komunikaty o przedstawieniu propozycji nowego modelu funkcjonowania parowozowni, która zachwyciła wszystkich wokół, z najwyższymi gremiami UE włącznie. 18 kwietnia wielkopolski wicemarszałek Wojciech Jankowiak deklarował z kolei w rozmowie z „RK”, że jest szansa, by parowozy powróciły do regularnego ruchu w pierwszej połowie tego roku. I co? Na razie wiemy tyle, że pierwsza połowa roku minęła…
Wolsztyn jako placówka nie zginie, bo kolekcja taboru jest zbyt bogata. Ale chodzi o to, żeby parowozownia nie była „nieruchomością”. Inicjatywa TurKol jest świetna, ale powinna funkcjonować „oprócz”, a nie „zamiast”. W przeciwnym razie, Wolsztyn zagrożony jest stopniową agonią – a że taka agonia jest możliwa, dobitnie świadczy choćby przykład stołecznego Muzeum Kolejnictwa.
Do tego nie wolno dopuścić, o czym muszą pamiętać zarówno władze Cargo, jak i województwa. Oczywiście nie można negować zdania mieszkańców, którzy nie są miłośnikami kolei, a parowozy (w przeciwieństwie do autobusów szynowych) kojarzą się im z brudem i dyskomfortem. Ale też z drugiej strony – ciekaw jestem, czy i jak, w perspektywie przed i po zawieszeniu ruchu planowego, zmienią się wpływy od wolsztyńskich przedsiębiorców z tytułu podatku CIT. Bo przecież miłośnicy kolei przyjeżdżający do Wolsztyna coś jedzą, płacą za benzynę, gdzieś nocują, kupują pamiątki… Pytanie zatem, czy oszczędność paru milionów złotych rocznie na odstawieniu parowozów nie będzie działaniem dalece krótkowzrocznym.
Dziedzictwa narodowego – a Wolsztyn jest dziedzictwem narodowym! – nie można postrzegać tylko z punktu widzenia słupków księgowych.

Źródło: portal Rynek kolejowy
Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24-10-2017 17:52
Spotkanie "zaduszkowe" w sobotę o 17.00. Grin

18-11-2016 10:19
Wigilia zaplanowana na 16.12.2016 , na 17-stą. Smile

15-10-2016 06:11
Pisze tu bo na forum nie każdy może wejść, w poniedziałek o 14-tej przestawiamy z Piotrkiem makietę aby sprawdzić poprawność mocowania, pomoc mile widziana.

23-09-2016 08:45
Jakby ktos jeszcze dzis sie wybieral niech da znac 506 646 435. Wieczorem bede wracal przez lodz

23-09-2016 08:31
Dodzwonić się do piotrka nie da a od środowej nocy nocuje 50m od klubu w nu hotelu Pfft

29-08-2016 19:40
My nie, ale oni może tak, trzeba pytać,głębiej.

21-08-2016 08:49
Wybieracie się na foty z elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo-Gdy
nia?

15-07-2016 12:48
serdeczne pozdrowienia z daleka...... Smile PS. 29/07.... Smile Smile Wink

06-07-2016 17:28
Tabor jest,czas na moduł Wink https://www.youtu.
..S4yGcTpeAQ

01-04-2016 19:17
Slayer ostatnio jest oskarżany o zbytnią brutalność. Myślę, że słuchając choćby tego kawałka to mocna przesada: https://www.youtu.
..Nrb7ncKc9M


22-03-2016 21:37

22-03-2016 21:35

15-03-2016 21:00
dokładnie o tym samym pomyślałem, o malowaniu. Schemat i barwy będą ładnie wyglądały na tej lokomotywie Smile Uradowała mnie informacja, że jest szansa na ich powrót Smile

15-03-2016 18:52
Swoją drogą bombowiec będzie zajebiście wyglądał w malowaniu EccoRaila Smile

15-03-2016 18:50
Kupił je Boguś Plata ale czy przywróci do życia i ile to nie wiadomo. Podobnie zresztą jak z SU45. 5 maszyn poszło i podobno minimum 2 mają być ożywione. Czas pokaże.

Copyright © 2007, Created by Acid Rain
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!